هر کسب و کاری سه هدف اصلی دارد (شکل شماره یک) :
1- بقا یا Sustainability
هر سازمان باید اول در بازار باقی بماند و حضور داشته باشد و در چرخه رقابت بماند. هر استراتژی که بقای سازمان را به خطر اندارد ممنوع است. همیشه وقتی طرح، موضوع و یا برنامهای را بررسی میکنیم اولین چیزی که در نظر میگیریم، این است که مطمئن شویم آن موضوع بقای سازمان را به خطر نمیاندازد.
2- سودآوری یا Profitability
همیشه هر کسب و کاری به دنبال سودآوری است. دنیا دنیای بده و بستان Trade off است. سود میرسانی و سود دریافت میکنی.
3- رشد یا Growth
این یک هدف مهم برای شرکت است که نباید آن را با توسعه فیزیکی یا Expansion اشتباه گرفت. امروزه شرکتها یک شعار ساده دارند:
اندازه فیزیکی کوچک، کسب و کار بزرگ
Small in Size, Big in Business
امروزه شرکتها سعی میکنند با استفاده از اهرمهای جدید مانند تجارت الکترونیک، مارکتینگ، برند سازی، وفاداری مشتریان و غیره، نیازشان را به منابع انسانی غیر بهرهور به حداقل برسانند و در عوض نیروی بهرهور را حفظ کنند. شاید اندازه فیزیکی شرکت حفظ شود ولی شرایط کسب و کارش بزرگتر میشود و همچنین با حذف نیروی کار غیر بهرهور، سودآوری شرکت بیشتر میشود.
شکل شماره یک- اهداف اصلی کسب و کار