اصول بازاریابی

در این وبلاگ در مورد الفبای بازاریابی صحبت خواهیم کرد.

اصول بازاریابی

در این وبلاگ در مورد الفبای بازاریابی صحبت خواهیم کرد.

  • ۰
  • ۰

انواع بازار

بازارها به چند دسته تقسیم می‌شوند که این دسته‌بندی ها بر اساس نوع رفتار آن بازار به وجود آمده است.

1-     بازار حساس به قیمت Price Sensitive Market

این بازارها حساس به قیمت هستند و قدرت چانه‌زنی با مشتری است. اگر در این بازارها با مزیت قیمتی وارد نشویم شکست می‌خوریم. در این بازارها هرچه قیمت کمتر باشد بهتر است. بازارهای لبنیات و مواد مصرفی از این نوع هستند.

2-    بازار حساس به تقاضا Demand Sensitive Market

در این بازارها باید یک تقاضا کننده خوب پیدا کنیم و محصول را بفروشیم. بازار مسکن و آهن از این قبیل هستند. اگر در این بازارها وارد بازی قیمت شویم باخته ایم. قدرت چانه‌زنی در این بازار با مشتری است.

3-    بازار حساس به عرضه Supply Sensitive Market

بازاری است که منبع مورد استفاده الزاماً تجدید پذیر نیست و قدرت چانه‌زنی با تأمین کننده است. مثل بازار نفت و گاز.

4-    بازار حساس به تبلیغات Promotion Sensitive Market

اگر در این بازار برندسازی و تبلبغات صورت نگیرد شکست می‌خوریم. مانند بازار پوشاک و یا لوازم لوکس.

5-    بازار فصلی   Seasonal Market

مانند بازار بستنی که در تابستان فروش بیشتری دارد. بر روی محصولاتی که رفتار فصلی دارند نمی‌توان زیاد حساب کرد.

6-    بازار مناسبتی Occasional Markets

بازارهایی که در یک مناسبت خاص رونق می‌گیرند. مثلا وسایل آتش بازی که در چهارشنبه سوری رونق می‌گیرند و یا آجیل که در شب عید و یلدا بیشتر فروش می‌رود

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی