اصول بازاریابی

در این وبلاگ در مورد الفبای بازاریابی صحبت خواهیم کرد.

اصول بازاریابی

در این وبلاگ در مورد الفبای بازاریابی صحبت خواهیم کرد.

  • ۰
  • ۰

در این جا به معرفی پنج نیروی رقابتی پورتر می پردازیم.

1-     رقابت در میان رقبا

عواملی که محیط خرد کسب و کار را اداره می‌کنند، در صنایع و تجارت‌های مختلف باهم تفاوت دارند و این عوامل فقط مختص یک حوزه کسب و کار است. در هر محیط کسب و کار ما باید رقبا، مشتریان، محصولات موجود در بازار را که توسط آن کسب و کار عرضه می‌شود بشناسیم و بدانیم که در چه صنعتی مشغول به کار هستیم. آیا ساختار لازم و منابع لازم در این کسب و کار را درایم و یا نداریم و مهمتر از آن بدانیم که رقبا چگونه رقابت می‌کنند.

2-    قدرت چانه زنی تأمین کننده

در بارازهایی که تأمین کننده به صورت انحصاری فعالیت می‌کند، قدرت چانه‌زنی با او است و این مورد در بازاری پیش می‌آید که تقاضا برای منابع زیاد باشد ولی منابع کم. کسب و کاری خوب است که در آن قدرت چانه‌زنی تأمین کننده کم باشد.

3-     قدرت چانه‌زنی مصرف کننده

در بازاری به وجود می‌آید که عرضه زیاد و تقاضا کم باشد. اینجا قدرت با مشتری است. مانند بازار محصولات لبنی. قدرت چانه‌زنی مشتری را می‌توان با بازاریابی کم کرد.

4-     تهدید محصولات جایگزین

هر چه کالایی آسان‌تر جای کالای دیگر را بگیرد، قدرت جایگزینی آن کالا بالاتر است و رقابت در آن صنعت بیشتر می شود. اینجا با کیفیت بالا، تنوع محصول و نوآوری می‌توان این خطر را کم کرد.

5-    تهدید تازه واردها به کسب و کار

کسب و کاری خوب است که وارد شدن به آن سخت ولی خروج از آن آسان باشد. اگر کسب و کار شما راحت الورود است باید مدل رقابت را تغییر داد.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی