اصول بازاریابی

در این وبلاگ در مورد الفبای بازاریابی صحبت خواهیم کرد.

اصول بازاریابی

در این وبلاگ در مورد الفبای بازاریابی صحبت خواهیم کرد.

  • ۰
  • ۰

مسئله بعدی که وجود دارد این است که ما چگونه برندمان را بسازیم و چگونه برای محصول خود در بازار جایگاه سازی کنیم. برای این کار باید از ابزاری به نام قطب نمای انگیزش مشتری استفاده کنیم تا به کمک آن بتوانیم برند خود را به درستی جا نمایی کنیم تا در بازار برنده شویم. همانطور که در شکل زیر می‌بینیم، محور y این قطب نما که در مسیر شمال و جنوب قرار دارد رفتار و انگیزه‌های فردی انسان‌ها را نشان می‌دهد و محور x که در راستای شرق به غرب قرار دارد جنبه‌ی اجتماعی افراد را در بر می‌گیرد.

بیشترین حس فردی که هر فرد دارد لذت و یا Enjoyment است که در شمال این نمودار قرار گرفته است. به عنوان مثال برند کوکاکولا در اینجا قرار می‌گیرد چون هدف آن دادن حس لذت به مشتریانش در هنگام استفاده از محصول او است. در جنوب این قطب نما جنبه منفی هر فرد که حس کنترل Control است قرار گرفته دارد، شرکت‌های دارویی و پزشکی در این قسمت قرار می‌گیرند. جنبه مثبت اجتماعی که هر کدام از انسان‌ها دارند، حس تعلق و یا Belonging است که در شرق قرار می‌گیرد. به خاطر این حس است که ما خانواده داریم. باشگاه‌های ورزشی و فیس بوک در اینجا قرار می‌گیرند. احساس اجتماعی منفی که ما انسان‌ها داریم، حس قدرت طلبی و یا Power است که در غرب قرار می‌گیرد سرمایه گذاری و طلا خریدن این حس را ارضاء می‌کند. در شمال شرق این قطب نما یعنی ما بین حس تعلق و لذت حس دور هم بودن و یا Conviviality قرار دارد. به عنوان مثال برای ارضاء این حس ما با خانواده به شهربازی می‌رویم. رستوران‌ها نیز در این قسمت قرار می‌گیرند. حسی که در جنوب شرق قرار می‌گیرد، حس امنیت و یا Security است. مسلماً ما از چیزهایی می‌ترسیم ولی به خاطر آن از اجتماع فاصله نمی‌گیریم، به عنوان مثال برای جلوگیری از دزدی خودرو از دزدگیر استفاده می‌کنیم. شرکت‌های بیمه در اینجا قرار می‌گیرند. در جنوب غربی حس مقبولیت و یا Recognition قرار می‌گیرد برای تعریف این حس می‌توان گفت، ما انسان‌ها ممکن است به دنبال قدرت برویم و دوست داریم که از طرف کسانی این قدرت ما به رسمیت شناخته شود. یک برند لوکس در این مکان قرار می‌گیرد. و در نهایت ممکن است که ما هم به دنبال قدرت باشیم و هم به دنبال لذت. این حس ما را سرزندگی و یا Vitality می‌گویند که در شمال غرب این قطب نما قرار می‌گیرد. شرکت‌هایی مثل ردبول در شمال غرب قرار می‌گیرند.

اگر ما بدانیم که مردم برای رفع کدام نیاز و ارضاء کدام حس خود پیش ما می‌آیند مطمئناً موفق‌تر خواهیم بود. بازار شناسی درست در این زمینه به یاری ما می‌آید. هم به ما کمک می‌کند که رقبا و جایگاه آنها را در قطب نما به درستی پیدا کنیم و هم جایگاه درست ما را بر روی قطب نما مشخص می‌کند.

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی