توزیع یک فرآیند سیستماتیک است. یعنی از قبل برنامه ریزی میشود و طبق یک برنامه مشخص و مدون به پیش میرود. از مراحل، فعالیتها و فازهای مشخصی پیروی میکند و عملکرد آن به طور کامل قابل سنجش است. فعالیت توزیع شامل مراحل مختلفی مانند حمل و نقل کالا، انبارداری، نگهداری کالا و در نهایت تحویل کالا به مشتری میباشد. امروزه روز بحث جدیدی با نام توزیع معکوس و یا Reverse Logistics نیز به آن اضافه شده است که در بازاریابی سبز کاربرد دارد. تمرکز بازاریابی سبز بر روی استفاده از وسایل و تجهیزات و ادواتی که کمترین آلایندگی را برای محیط زیست دارند، میباشد و مراحل تولید، توزیع و در نهایت بازیافت زایعات حاصل از آن محصول را در بر میگیرد. بحت توزیع معکوس هم به همین موضوع توجه دارد و در واقع این مسئولیت را به شرکتها یادآور میشود که بایستی مسئولیت جمع آوری و امحای هر آنچه که مربوط به محصولات خودشان و آلایندگی آنها میشود را بر عهده بگیرند. در بحث توزیع یکسری مفاهیم داریم. مورد اول بحث کانال توزیع است. کانال توزیع را میتوان به شکل یک خط لوله در نظر گرفت که به آن Distribution pipeline یا خط لولهی توزیع میگویند. در توزیع کالاهای فیزیکی و خدمات ساختاری که کار توزیع را انجام میدهد، خط لوله توزیع نام دارد که به آن شبکه توزیع یا کانال توزیع نیز گفته میشود و همچنین سازمانها، افراد و نهادها، اشتخاص حقیقی و حقوقی که در این زنجیره یا کانال نقش ایفا میکنند، عوض کانال یا Chanel Member گفته میشود.