اصول بازاریابی

در این وبلاگ در مورد الفبای بازاریابی صحبت خواهیم کرد.

اصول بازاریابی

در این وبلاگ در مورد الفبای بازاریابی صحبت خواهیم کرد.

  • ۰
  • ۰

این آمیخته بازاریابی توسط آقای Edmund Jerome McCarthy  معرفی شد. عنصر اصلی این نسل، محصول و یا Product است و همه چیز به دور آن شکل گرفته است و با تغییر محصول همه چیز تغییر می‌کند. این نسل بازاریابی به نسل P که حرف اول محصول است، معروف است و شامل چهار جز اصلی می‌باشد:

Product, Price, Promotion, Place

برای اینکه بتوانیم این آمیخته بازاریابی را درست کنیم باید به سوال‌های مختلفی جواب دهیم.

برای عنصر Product سوال‌های زیر مطرح می‌شود:

  • مشتری از محصول ما چه چیزی می‌خواهد؟
  • چه ویژگی فنی چنین نیازی را بر طرف می‌کند؟
  • مشتری از محصول چگونه و کجا استفاده خواهد کرد؟
  • ظاهر محصول چگونه باید باشد؟
  • چه رنگی و چه سایزی باید داشته باشد؟
  • اسم محصول چه باشد؟
  • چطور آن را برند سازی کنیم؟
  • تفاوت محصول با رقا در چیست؟
  • مشتری با استفاده از این محصول چه تجربه‌ای بدست می‌آورد؟
  • و سوال کلیدی، تا چه زمانی می‌توانیم این محصول را بازاریابی کنیم؟

مورد بعدی مسئله‌ی Price و یا قیمت است:

  • ارزش این محصول برای مشتری در چیست؟
  • آیا از قبل برای این محصول حد قیمتی در بازار تایین شده است؟ در واقع قیمت رقبا را بررسی می‌کنیم.
  • آیا مشتریان این محصول حساس به قیمت هستند؟ یعنی اگر گران باشد ممکن است آن را نخرند؟
  • در پخش محصول چه مشکلاتی خواهیم داشت؟ مثلا چقدر تخفیف به فروشندگان باید بدهیم.
  • چکی بفروشیم و یا نقدی؟
  • چگونه قیمت را نسبت به رقبا، رقابتی نگه داریم؟
  • آیا قیمت محصول توسط دولت کنترل می‌شود؟
  • آیا باید بر اساس قیمت در بازار رقابت کرد؟
  • تا چه زمانی می‌توان قیمت در نظر گرفته شده را مدیریت کرد؟

مورد بعدی Place و یا مکان است که منظور نقاط فروش و شبکه توزیع است. برای این منظور نیز باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • مشتری در کجا به دنبال این محصول هستند؟
  • چه فروشگاه‌هایی توانایی فروش این محصول را دارند؟
  • آیا محصول در هنگام فروش به تجهیزات خاصی نیاز دارد؟
  • شبکه فروش درست برای توزیع محصول چیست؟
  • آیا شرکت نیاز به استخدام فروشنده دارد؟
  • رقبا از چه الگویی برای فروش استفاده می کنند؟
  • آیا می‌توان این محصول را اینترنتی بفروش رساند؟

عنصر بعدی که مورد بررسی قرار می‌گیرد Promotion و یا همان تبلیغات و ترویج محصول است و برای آن باید به سوالات زیر پاسخ دهیم:

  • چه زمانی و کجا مشتری به تبلیغات واکنش نشان می‌دهد؟
  • آیا کالای در تلویزیون، اینترنت و بیلبورد قابل تبلیغ است؟
  • بهترین زمان برای تبلیغ کالا چه زمانی است؟
  • بهترین مکان برای تبلیغ کالا کجاست؟
  • چه پیامی توجه مخاطب را جلب می‌کند؟
  • چقدر تبلیغات در این صنعت موثر است؟
  • رقبا چه تبلیغاتی دارند و چه کار می‌کنند؟
  • آیا فعالیت‌های BTL برای این محصول کاربرد دارند؟
  • آیا بحث مهندسی فروش در این کار تاثیر دارد؟

در دهه‌ی 70 با رشد کسب و کارهای خدماتی با توجه به این که چهار عنصر گفته شده در بالا پاسخگوی نیاز این نوع کسب و کارها نبود سه عنصر جدید نیز به چهار عنصر قبلی اضافه شد.

مورد اول People یا افراد بود که منظور انتخاب فروشنده مناسب و یا شخص مناسب برای ارائه خدمات بود.

مورد بعدی فرآیندها و یا Process می‌باشد به این معنی که چه فرآیندهایی برای فروش داشته باشیم؟ به عنوان نمونه آیا مدیر فروش فاکتور بزند یا مدیر مالی؟ و یا اول با مشتری در مورد محصول صحبت کنیم یا در مورد مزیت‌های آن محصول؟

مورد سوم شهود عینی و یا Physical Evidence بود و منظور هماهنگی کسب و کارها با محصول تولیدی و یا خدماتی که ارائه می‌دادند بود. به عنوان مثال آیا شعارها و ارزش‌های مطرح شده توسط خودشان را رعایت می‌کنند؟ آیا خودشان از محصولات تولید شده توسط خودشان را استفاده می‌کنند؟

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی